• Aug

    28

    2024
  • 34
  • 0

De vijf overexitabilties van Dabrowsky.

"Mij maak je niet blij met podcasten of cursussen"

Wat een prachtige theorie! Ik heb het dikke rode boek mogen lezen rondom de overexcitabilties van Dabrowski. Zoveel herkenning en verklaringen. Het gaf mij rust om te lezen dat ik niet 'gek' ben. Dat er meer mensen zijn, die denken zoals ik, die snel praten, bij wie hun hoofd nooit stil staat. Maar ook de verklaringen voor gevoelig zijn voor de emoties van mensen om je heen. Ik lees veel en graag. Mij maak je niet blij met podcasten of cursussen. Vaak ligt het tempo te laag. Als ik lees, kan dit op mijn eigen tempo, zo fijn! Zo ook dit boek. Ik heb hem helemaal gelezen. Ook het stukje desintegratie vond ik heel interessant. Soms heb je eerst nare periodes nodig in je leven, om tot een hoger level te kunnen komen. Door het op deze manier te bekijken, kijk je op een positieve manier naar je leven en wat je hebt meegemaakt. Door vanuit de theorie van Dabrowski naar mensen te kijken, valt veel gedrag te verklaren. Snel worden er labels geplakt als adhd/autisme/enz... Als je Dabrowski combineert met de kenmerken vanuit hoogbegaafdheid, het kind een passend aanbod gaat bieden, zou het zomaar kunnen zijn dat de gedragskenmerken minder worden/verdwijnen. Dit hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn, maar het is mooi om ook vanuit deze theorie naar kinderen te kijken, zeker naar hoogbegaafde kinderen. Gedrag komt vaak voort uit verveling bij hen. Of een omgeving die het kind niet begrijpt, waardoor het kind zich aanpast/zich niet gezien voelt/anders voelt. Doordat het kind al veel denkt, gaat ook dit onderwerp een eigen leven leiden in hun hoofd.

GEEF EEN REACTIE

Jouw reactie wordt binnen 24 uur gepubliceerd.

0 REACTIES

Latest Posts
  • Telefoon:
    +31 6 46 58 44 51

  • Het Achtkant 64
    1906 GE, Limmen

Wie ben ik?

Ik ben Hanneke L'abée, moeder van drie lieve, gevoelige kinderen en leerkracht groep 8 en plusklas. Ik ben ervaringsdeskundige rondom (hoog)begaafdheid en hoogsensitiviteit en ik begeleid kinderen en leerkrachten bij mindset, executieve functies en leren leren. Lees snel meer over mijn motivatie en aanpak.

Wat kan ik betekenen?
  • Individuele kinderen begeleiden.
  • Leerkrachten inzichten en handvatten geven.
  • Begeleiding bij het maken van beleid.
  • Hulp bij het implementeren binnen een team.
  • Lees meer!
Laatste berichten
© Copyright 2025