- 18 juni 2024
Ik ben Hanneke L'abée, moeder van drie lieve, gevoelige, slimme kinderen, die alle drie hun eigen uitdaging hebben. Ik ben ervaringsdeskundige rondom (hoog)begaafdheid en hoogsensitiviteit. Zowel vanuit mijzelf, onze kinderen en de kinderen uit mijn werk als juf. Daarnaast heb ik hier veel boeken over gelezen, cursussen gevolgd en de opleiding ‘talentbegeleiding bo’ vanuit Novilo afgerond in 2023. Ik ben bekend met de ‘desintegratie’ theorie van Dabrowski en de vijf exitabilities.
Tijdens de jaren dat ik als leerkracht voor de klas heb gestaan, heb ik veel ervaring mogen opdoen op het gebied van hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. Als leerkracht plusklas en hb-specialist binnen de basisschool waar ik werkte heb ik ook samen met mijn collega's het hoogbegaafdheidsbeleid neer mogen zetten en mogen implementeren in de school. Mijn lessen in de plusklas draaiden vooral om mindset, psycho-educatie, executieve vaardigheden en leren leren.
Vanuit onze frustratie als ouders met drie vermoedelijk (hoog)begaafde kinderen en de beperkingen binnen het regulier onderwijs, wil ik graag meer gaan betekenen voor kinderen die om deze reden vastlopen in het onderwijssysteem. De basis hiervoor ligt bij de leerkrachten. Er is nog zoveel onbekend over de kenmerken van deze kinderen. En al wordt het gesignaleerd, dan is vaak de vraag “waar haal ik de materialen, maar vooral ook de tijd om vandaan om deze kinderen te begeleiden?”. Leerkrachten hebben veel verschillende cognitieve en sociaal-emotionele niveaus in de klas, waardoor er veel van leerkrachten gevraagd wordt op het gebied van differentiëren, wat niet altijd haalbaar is in de klas.
Vanuit mijn ervaring als leerkracht in combinatie met de opleiding ‘talentbegeleiding’ bij Novilo, kan ik leerkrachten en kinderen hier praktijkgericht bij begeleiden. De start ligt bij de kinderen. Ieder (hoog)begaafd kind heeft zijn/haar eigen interesses, talenten en ‘zijnskenmerken (Tessa Kieboom)’. Dat in combinatie met executieve functies die nog niet aangeleerd zijn, omdat ze nog niet nodig waren, een fixed mindset, eventuele gedragsproblemen en onderpresteren, maken dat er niet één manier van aanpak is voor deze kinderen. Het mooiste vind ik om samen met de kinderen te mogen werken. Daarbij wil ik kijken waar hun behoeftes liggen, ze begeleiden bij het omgaan met hun vragen en ze van daaruit zelfvertrouwen te geven en vaardigheden aanleren om lesstof aan te gaan dat bij hun niveau past. Vanuit dit standpunt kan ik ook de leerkracht begeleiden naar een passende aanpak op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied voor dit kind.
Ik ben Hanneke L'abée, moeder van drie lieve, gevoelige kinderen en leerkracht groep 8 en plusklas. Ik ben ervaringsdeskundige rondom (hoog)begaafdheid en hoogsensitiviteit en ik begeleid kinderen en leerkrachten bij mindset, executieve functies en leren leren. Lees snel meer over mijn motivatie en aanpak.